Skandale på Roskilde Universitet: Hver Sjette Master-Studerende er fra Bangladesh
Af AINEWS, 16. september 2025
I en tid, hvor den danske velfærdstat står under pres fra både økonomiske udfordringer og immigration, er Roskilde Universitet (RUC) blevet epicenter for endnu en politisk skandale. Hver sjette nyoptagne kandidatstuderende i 2024 kom fra Bangladesh, en markant stigning der vækker alvorlige spørgsmål om universitetets prioriteringer, regeringens oversight og potentielt udnyttelse af det danske uddannelsessystem. Moderaterne, der har positioneret sig som forsvarere af en stram indvandringspolitik, står nu i kølvandet på sagen, mens uddannelsesministeren – en moderat – hænges ud for at have vidst om problemet siden marts 2025 uden at handle. Er det tid til, at ministeren træder tilbage? Og hvad sker der med de hundredvis af udenlandske studerende, der nu risikerer at blive sendt hjem?
Status på Skandalen: Fra Økonomisk Redning til Politiske Konsekvenser
Skandalen brød frem i august 2025, da Berlingske afslørede, at RUC havde optaget et uforholdsmæssigt stort antal selvbetalende studerende fra Bangladesh på masteruddannelser, især inden for business administration. Tal fra universitetet viser, at antallet af bangladeshiske ansøgninger mere end fordobledes på ét år, og de udgør nu den største gruppe af udenlandske kandidatstuderende på RUC. Kritikken har været hård: Universitetet har scoret millioner i gebyrer fra disse studerende, mens interne dokumenter advarer om “betydelige faglige udfordringer” på grund af de studerendes svage akademiske baggrund. RUCs ledelse valgte alligevel at åbne sluserne for at redde den økonomiske bundlinje, en beslutning der nu kaldes en “skandale” af politikere på tværs af blokke.
Sidenhen har sagen eskaleret. I går, den 15. september 2025, annoncerede RUC ændringer som følge af kritikken: Universitetet lukker kandidatuddannelsen i Business Administration fra 2026, og bestyrelsesformand Carsten Toft Boesen træder tilbage senest ved månedens udgang. “De seneste uger har der været betydelig opmærksomhed på Roskilde Universitets optag af kandidatstuderende fra Bangladesh,” heter det i universitetets pressemeddelelse. Boesen, der er direktør i ingeniørfirmaet Niras, har været under beskydning for at have ignoreret advarsler om de faglige risici. Hans afgang markeres som en direkte konsekvens af sagen, men det stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor ledelsen ikke handlede tidligere.
Moderat uddannelsesministeren er nu i problemer til halsen. Ifølge indsigter fra regeringskredse vidste hun siden marts 2025 om den massive tilstrømning af bangladeshiske studerende – en periode, hvor RUC forventede at optage hundredvis uden tilstrækkelig screening. Trods dette tog ministeriet ingen skridt til at stramme reglerne, hvilket nu ses som en grov undladelse. Oppositionen kræver hendes afgang og kalder det “endnu en skandalesag for Moderaterne”, der allerede har været ramt af interne konflikter om indvandring. Regeringen lover nu ændringer i reglerne for at “dæmme op for tilgangen”, men det kommer for sent for de berørte studerende og danske skatteyderes tillid.
Bangladeshiske Studerende Betaler Selv – Men Er Det Nok?
Et centralt punkt i debatten er, at de bangladeshiske studerende er selvbetalende. Uden for EU/EØS betaler de fulde gebyrer – op til 100.000-150.000 kr. årligt pr. studerende – uden at belaste den danske velfærd direkte gennem SU eller lignende. RUC understreger, at de aldrig har markedsført sig målrettet i Bangladesh og endda ekskluderede landet fra visninger på Studyportals i 2022 for at begrænse ansøgninger. Alligevel er mistanken stærk: Kommer disse studerende til Danmark primært for at udnytte velfærdstaten efter endt uddannelse? Kritikere peger på, at mange søger opholdstilladelse som studerende for senere at blive på arbejdsmarkedet, potentielt på bekostning af danske jobs og sociale ydelser.
RUC-studerende selv forsvarer optagelsen og kalder det en “medieskabt diskurs”, der ignorerer de positive bidrag fra internationale studerende. Men fakta taler imod: Interne rapporter viser lavere gennemsnitskarakterer blandt gruppen (nogle kilder nævner et gennemsnit på 0,2 på dansk skala), hvilket påvirker undervisningskvaliteten og kræver ekstra ressourcer. Universitetet har tjent millioner på ordningen, men prisen er en falderende faglig standard og politisk uro.
Kan Man Sende de Mange Udenlandske Studerende Hjem?
Nej, det er ikke så simpelt. De nuværende studerende er lovligt optaget og har gyldige opholdstilladelser som studerende. Dansk lov tillader ikke masseudeportation uden konkrete beviser for misbrug, som f.eks. falske dokumenter eller kriminelle aktiviteter. Regeringen kan stramme fremtidige optag via ændringer i Uddannelses- og Forskningsministeriets retningslinjer – f.eks. strengere krav til akademiske kvalifikationer eller kvoter for ikke-EU-studerende – men det rammer ikke de allerede indskrevne.
For de berørte bangladeshiske studerende betyder lukningen af uddannelsen potentiel kaos: De kan søge overførsel til andre programmer på RUC eller andre universiteter, men med den nuværende debat risikerer de at blive stempler som “velfærdsudnyttende”. Oppositionen kræver en uafhængig undersøgelse for at afdække, om der har været systematisk rekruttering, mens regeringen lover hurtig handling. Men uden ministerens afgang vil skandalen blive hængende som endnu et eksempel på Moderaternas manglende greb om uddannelsespolitikken.
Denne sag er ikke kun om RUC – den afslører dybere revner i Danmarks tilgang til internationalisering af uddannelse. Mens universitetet jagter indtægter, og ministeren sidder på hænderne, betaler danske skatteydere prisen i form af et svækket system. Det er tid til ansvar: Ministeren bør gå af, og reglerne skal strammes med øjeblikkelig virkning. Ellers risikerer vi, at tilliden til dansk højere uddannelse forsvinder som røg.