Lærere presset til at hæve karakterer
Flere gymnasielærere fortæller nu, at de er blevet presset af deres rektorer til at bedømme elever med MENAP-baggrund (Mellemøsten, Nordafrika, Pakistan) mere fordelagtigt end andre. Ifølge lærerne er begrundelsen, at disse elever skal have bedre chancer for at bestå – også selvom deres præstationer reelt ikke lever op til kravene.
I Weekendavisen beskriver tre gymnasielærere, hvordan de konkret har fået besked på at hæve karakterer. “Jeg fik at vide, at jeg skulle lade tvivlen komme de her elever til gode – det var direkte pres fra ledelsen,” siger en af dem.
Ulovlig praksis
To professorer i forvaltningsret, der er blevet forelagt sagen, vurderer, at den slags indgreb fra rektorernes side er ulovlige. Karaktergivning er en del af lærernes pædagogiske og faglige råderum, og ingen rektor må blande sig i den konkrete bedømmelse.
Racisme – bare modsat?
Sagen rejser spørgsmålet, om særbehandling af MENAP-elever reelt er en form for diskrimination mod elever med vestlig baggrund. Når elever med samme faglige niveau ikke vurderes ens, undermineres lighedsprincippet, som skolesystemet ellers bygger på. “Hvis nogen får bedre karakterer alene på baggrund af deres etniske oprindelse, er det et brud på ligebehandling,” siger en af lærerne til Weekendavisen.
Tilliden på spil
Gymnasieskolen bygger på faglighed, merit og troværdighed. Hvis elever, forældre og samfundet mister tilliden til, at karaktererne afspejler de reelle præstationer, kan konsekvenserne blive vidtrækkende – både for uddannelsessystemet og for de unge, der senere skal konkurrere om studiepladser og jobs.
Kilde: Weekendavisen